5.2.2014

Talliuutisia ja scapula-harjoituksia

Minä, Iivari ja yhteinen hiusväri.


Iivari selvisi toistaiseksi ähkystä, mutta vatsassa on mitä todennäköisimmin hiekkaa (aristaa vatsan alta). Käyttäytyminen on ollut sittemmin aivan normaalia, ruoka maistuu ja tulee ulos priimana, mutta tarkoitukseni on aloittaa Psyllium-kuuri ja/tai Chia-siemenet (odotelen tilausta), molemmat kuljettavat siis hiekkaa pois suolistosta. Minulla on pieni toive siitä, että hiekanpoisto vähentäisi epämääräisiä stoppeja laukkaharjoituksissa. 

Löysin koulusatulan tuttavan kautta (Passier Lenox) ja olen ollut oikein tyytyväinen siihen, joskin tuossa mallissa jalustinhihnojen etupainotteinen sijoittelu aiheuttaa lievää tuoli-istuntaa. Muuten satula on miellyttävä minun hanurille ja lähituntuma parempi kuin Cliff Barnsbyn yleissatulassani, joka taas toisaalta on vielä mukavampi istuskella.

Valmennuksia minulla on harvakseltaan, mutta jokaisesta kerrasta olen saanut pitkäksi ajaksi pureskeltavaa. Kotitallilla meitä on käynyt valmentamassa klassisen ratsastuksen ope Kati Henttinen ja pari tuntia olen käynyt Valmennustalli Keltin hevosilla Noora Nisulan opetuksessa. Olen todennut, että valmennukset muillakin, kuin omalla hevosella, ovat välillä paikallaan sekä monipuolisuuden että uusien näkökulmien toivossa. Varsinkin siinä vaiheessa, kun homma oman hevosen kanssa polkee paikallaan (ei kuitenkaan piaffea), yksi tunti vieraissa piristää kivasti.

Ratsastuksessa tasapainoisen, elastisen, mukiinmenevältä näyttävän ja ennenkaikkea toimivan istunnan tavoitelu on elinikäinen projekti. Minun suurimpia olgelmia ovat satulaan hirttäytyvät polvet, levoton ja ajoittain kovakin käsi, oma sisäinen liian nopea tahti, joka vaikuttaa hevoseen kiihdyttävästi sekä ehkä itseäni eniten häiritsevä yläselän ja pään kumara asento. Tämän vuoksi olen ryhdistäytynyt (tai tavoittelemassa ryhtiä) ja ottanut ohjelmaan omat lapatukiharkat sekä rintalihaksen venyttelyt.  


Kuvan lähde: X


Olen kokeillut paljon erityyppisiä lapatukiharjoitteita, mutta ylläoleva on osoittautunut toimivimmaksi minun kohdalla. Liike vahvistaa samalla myös syviä vatsa- ja selkälihaksia.


Kaikki kuvat: Olga 


7 kommenttia:

  1. Hyvin teille sopiikin tuo hiusväri...:D
    En käy ratsastamassa., mutta tuota liikettä taidan alkaa minäkin harjoittamaan...päivät koneen äärellä ei tee hyvää ryhdille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Istuma-asennossa onkin juuri tuo sama etukumarariski. Tai sanotaan, että kaikkihan tuosta varmasti hyötyy.

      Poista
  2. Onpa kivanoloinen blogi! Löysin tänne mutkien kautta, mutta varmistin löytäväni tänne uudelleen liittymällä lukijaksi :)

    VastaaPoista
  3. Hieno juttu, että Iivari on selvinnyt ähkystä. Tuo on aina niin pelottavaa näitten hevosten kanssa. Minun hevonen on aina joka syksy kuralla ja aina sitä mietitään, onko sillä hiekkaa mahassa ja pitäisikö syöttää psyllium-kuuri. Tuli muuten tuosta kehon hallinnasta mieleen, että oletko huomannut tanssiessasi nuo samat ongelmat kuin hevosen selässä? Vaikka aikoinaan tanssin (ja opetin) työkseni en koskaan kuitenkaan huomannut näin selvästi kehooni liittyviä ongelmia kuin nyt ratsastaessa. Varsinkin kehon epäsymmetrisyyteen liittyviä juttuja. Jotenkin se hevonen ilmeisesti peilaa niitä selvästi takaisin... Tanssiessa on ehkä pystynyt kompensoimaan niitä huomaamattaan..? Toki venyvyys ja aukikiertoongelmat on näkynyt jo ihan ilman hevostakin :) p.s. Teillä on kyllä kovasti kehuttu kotivalmentaja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kyllä huomannut ihan samaa siis että ratsastaessa tulee pienemmätkin vinoudet epätasapainot esille. Tanssissa on kyllä paljon pinttyneitä ongelmakohtia, mutta ne tosiaan pystyy jollain tavalla kompensoimaan tai tekemään jotenkin lintsaten, ettei virhettä huomaa niin suuresti. Hevonen joutuu tahtomattaan sijaiskärsijäksi omista virheista ja toisaalta myös hevosen oikea- tai vasenkätisyys vaikuttaa ratsastajaan.

      Kotivalmentaja on minulle osoittautunut hyväksi myös :)

      Poista